Για τον παππού

Ωραίο πράγμα η ζωή και μέσα σε αυτήν και ο θάνατος, άρα ωραίος θα είναι και αυτός. Πόσο μάλλον όταν φεύγεις ήρεμος, γαλήνιος, μέσα σε αγαπημένα σου πρόσωπα. Χωρίς πόνο, βυθισμένος στον ύπνο για 3 μέρες περίπου. Σαν στο θέατρο. Μία παράσταση με αρχή μέση και τέλος, και δεν υπάρχει παράσταση χωρίς να πέσει η αυλαία.
Σαν πουλάκι πέταξε η ψυχούλα του και έγινε ενέργεια στο σύμπαν. Λίγη από αυτή ίσως να μπήκε μέσα σε όλους μας. Το πιο άσχημο; Το αίσθημα της αναμονής… Να βλέπεις τον άνθρωπο σου ξαπλωμένο μόνο να κοιμάται. Δεν έκανε τίποτα. Μόνο ανέπνεε… Σε μία στιγμή μόνο άνοιξε τα μάτια, σαν κάτι να έψαχνε, είδε την γυναίκα του και τα παιδιά του… Εμείς τα εγγόνια του λείπαμε εκείνη την στιγμή μα είμαι σίγουρος πως κατάλαβε ότι ήμασταν κοντά του. Άλλωστε είμαι σίγουρος πως καταλάβαινε τα πάντα αυτές τις μέρες. Πριν φύγω από το σπίτι την Πέμπτη του είπα στο αυτί : ‘Παππού σ’ αγαπάω… Σε παρακαλώ άντεξε μέχρι αύριο να προλάβει σε δει και ο Γιώργος* ’, και το έκανε… δεν μου χάλασε χατίρι.
Δεν πρέπει να λυπόμαστε όταν φεύγει ένας άνθρωπος. Ο πόνος που νιώθουμε είναι μόνο πόνος της απώλειας. Το γεγονός ότι θα πηγαίνω σπίτι και δεν θα τον βλέπω με ταράζει, με κάνει να πονάω και πραγματικά δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμα. Αλλά τι να πει και η γιαγιά μου; Εβδομήντα χρόνια ήταν μαζί. Εβδομήντα χρόνια ερωτευμένοι. Η γιαγιά μου 13-14 και ο παππούς μου 19. Από το 36 που ο παππούς μου κατέβηκε στην Αθήνα από την Εύβοια για δουλειά και δούλευε στην αυλή που έμενε η γιαγιά μου.
Όταν πήγαν να του κάνουν ένα προξενιό εκείνος είπε: ‘Εγώ μία γυναίκα σαν την Θεανώ θέλω να πάρω’. Και έτσι έγινε. Παντρεύτηκαν και κάνανε δύο παιδιά. Κάπου στην πορεία βγήκα και εγώ.
Ξέρεις όμως… Το πράγμα που με φοβίζει περισσότερο από όλα είναι η αντίδραση της γιαγιάς μου. Προσπάθησε να σκεφτείς. Εβδομήντα χρόνια τον έβλεπε, τα τελευταία 60, περίπου, ήταν παντρεμένοι, και τώρα θα ξυπνάει το πρωί και δεν θα βλέπει ‘τον λεβέντη της, το όμορφό της το αγόρι’ και δεν θα τον ξαναδεί ποτέ στην ζωή της… Λυπηρό, έτσι ;
Αύριο θα γίνει η κηδεία. Κόσμος μπαίνει και βγαίνει χθες και σήμερα στο σπίτι, και όλα μοιάζουν όπως παλιά που ήμασταν όλοι μαζεμένοι και κουβεντιάζαμε με τις ώρες. Μόνο που λείπει εκείνος από την συντροφιά. Ίσως πάλι να μην λείπει. Μαζί μας είναι και θα είναι για πάντα. Στις σκέψεις μας, στις ιστορίες που θα λέμε, στις αναμνήσεις μας, σε όλα θα είναι εκεί! Ήρεμα θα μας κοιτάζει όπως το έκανε πάντα.
Δεν θέλω κάτι παραπάνω από να τον ευχαριστήσω για όσα μου πρόσφερε. Καλό ταξίδι παππούκα, ‘λεβεντιά καμαρωτή’…

ΥΓ1. Ο παππούς μου πέθανε μέρα Σάββατο (Σάββατο λένε ότι φεύγουν οι καλοί άνθρωποι) 20 Ιανουαρίου 2007 ώρα 1.45 π.μ.
ΥΓ2. Άσχημο πράγμα να πηγαίνεις στο σπίτι όπου μεγάλωσες και να βλέπεις κηδειόσημα.

* Τα τέσσερα εγγόνια του από τον μεγαλύτερο στον μικρότερο είμαστε ο Μιχάλης (ο αδερφός μου) ο Παύλος, ο Γιώργος και εγώ. Ο Μιχάλης κράτησε το πορτοφολάκι του, ο Παύλος τα νομίσματά του και την βέρα του, ο Γιώργος το δαχτυλίδι του με την άγκυρα, εγώ τον σταυρό του, το κομπολόι του και ένα καπέλο του. Αυτά τα πράγματα ήταν που τον χαρακτήριζαν…

2 responses to “Για τον παππού

  1. Να τον θυμάσαι Κωσταντή τον παππού σου πάντα. Να είσαι πάντα καλά και να τον θυμάσαι.

    Κι όταν αγαπήσεις -πολύ- και παντρευτείς, να τον θυμάσαι περισσότερο και να πηγαίνεις κι εσύ στην αγαπημένη σου ένα τριαντάφυλλο κάθε 14η του Φλεβάρη, όπως έκανε και ο παπππούς (αν θυμάμαι καλά).

    Εύχομαι να αναπαύεται. Ξέρουμε όλοι ότι η ζωή των ανθρώπων αυτής της γενιάς δεν μπορεί παρά να ήταν δύσκολη.

    Να ‘στε καλά όλοι, κι ένα μεγάλο φιλί στη γιαγιά.

  2. Σε κάποιο σημείο ανατρίχιασα… Είναι άσχημο να χάνεις δικούς σου ανθρώπους… Στην αρχή τους σκέφτεσαι συνέχεια.. Μετά πιο αραιά.. Αλλά δε μπορείς να τους ξεχάσεις. Λυπάμαι πολύ για τον παππού σου.
    Τα λέμε. Κουράγιο.

Σχολιάστε

